18 Aralık 2024
Bilişim

Türkiye’nin dijital dönüşümünde önemli mihenk taşı e-Devlet Kapısı'nın 16. kuruluş yıl dönümü nedeniyle Dijital Dönüşüm Ofisi Başkan Vekili Yusuf Tancan, Türksat Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Kemal Yüksek ve Türksat Genel Müdürü Ahmet Hamdi Atalay'ın katıldığı bir etkinlik düzenlendi. 

Türksat Ahmet Özsoy Konferans Salonu’nda gerçekleştirilen etkinlikte konuşan Dijital Dönüşüm Ofisi (DDO) Başkan Vekili Tancan, Türkiye'nin dijitalleşme yolculuğunun merkezinde e-Devlet Kapısı'nın bulunduğunu söyledi. Dijital dönüşümün bir süreç olduğunu ifade eden Tancan, "İş yapma biçiminin dijitalleştiği zahmetli bir süreç. Böyle bir süreçte en büyük engel zihinlerdeki bariyerlerdir. Bunun aşılması zaman ve etkin yönetim iradesi gerekiyor. Kamu hizmetlerini dijital ortamda taşınması noktasında geldiğimiz durum ise kamu ve özel sektörün hizmetlerini e-Devlet'e taşımada yarış içinde olduğunu gösteriyor. Bu da zihinsel olarak birçok şeyin üstesinden geldiğimizi gösteriyor. Artık vatandaşlarımız da ‘Bu hizmet neden e-devlette yok.’ diyor. Artık e-devlet dijital güç haline gelmiş durumda. 16 yılda çok değişti ve gelişti. Yeniliklerle hizmetlere vatandaşın daha kolay ve güvenle ulaşmasını sağladı. Çeşitlilik ve kapsam da arttı.” dedi.

-“Vatandaşımızın memnuniyet oranı yüzde 95’i aşıyor.”

Anlık geri bildirimler ve vatandaş görüş önerileri ile kullanıcıların sürece aktif katılmasının sağlandığını da kaydeden Tancan, e-Devlet Kapısı kullanma potansiyeli olan 15 yaş üstü vatandaşların yüzde 96'sının e-Devlet Kapısı abonesi olduğunun altını çizdi. 66 milyon aboneye ulaşan e-Devlet Kapısı ile eskiden devlet hizmetleri için kullanılan "Bugün git yarın gel" kavramının da tarihe karıştığını vurgulayan Tancan, “Araçlarım, İkametgâhım, Çalışma Hayatım, Hac ve Umre İşlemleri, gibi bütünleşik hizmetlerin 2024 yılında e-Devlet Kapısı’nda yer alan tüm hizmetler içerisindeki kullanılma payı yüzde 14’ü aşmış durumda. Bütünleşik hizmetlerin kullanımında önemli bir hususu daha belirmekte fayda olduğunu düşünüyorum. 5 önemli bütünleşik hizmetin mobil e-Devlet Kapısı platformundaki kullanım oranı yüzde 78’i aştı. Bu kapsamda e-Devlet Kapısı’na son 3 yıllık anket verilerinde kullanıcı memnuniyeti de yüzde 95’i aşan seviyelerde.” diye konuştu.

 -“e-Devlet Kapısı Yönetişim Yapısı Başarısı”

e-Devlet Gelişmişlik Endeksinde Türkiye'nin bu yıl içerisinde en hızlı gelişme sağlayan ülke olduğunu belirten Tancan, endekslerdeki birçok alt kırılımda Türkiye’nin oldukça yüksek puanlara sahip olduğunu söyledi. DDO koordinasyonunda yönetilen 2018-2024 yılları arasına entegre kurum sayısında yüzde 119, sunulan hizmet sayısında yüzde 102, kullanıcı sayısında yüzde 62, giriş sayısında ise yüzde 300 artış yaşandığını kaydeden Tancan, "e-Devlet Kapısı geldiğimiz noktayı göz önüne aldığımızda tam bir yönetişim yapısı başarısıdır. Cumhurbaşkanı Yardımcılığı, Dijital Dönüşüm Ofisi koordinasyonu ve Türksat'ın teknik liderliği ile hep birlikte bir ekip çalışması başarısıdır. Yönetişim yapısı sağlıklı ve etkin olduğunda bu başarı kaçınılmaz oluyor. Tabii ki bu yapının da uyumlu ve verimli çalışması koşuluyla." dedi. 

-“e-Devlet Kapısı Bir Marka Haline Geldi”

e-Devlet Kapısı'nın artık Türkiye'nin önemli bir markası hâline geldiğini belirten Tancan, “e-Devlet Kapısı, ulusal ve uluslararası düzeyde Türkiye’nin dijital devlet alanında önemli bir markası hâline geldi. Dijital dönüşüm sürecinde elektronik devletin bir sembolü olan e-Devlet kavramı artık bu tanımlamadan fazlasını ifade ediyor. Yeniden yapılan e-Devlet tanımlamaları sadece hizmetlerin dijitalleşmesi ile sınırlı değil, devletin temel tüm unsurları ile dijital ortama taşınacak bir yapıya işaret etmektedir. Bu unsurlar, kamu yönetiminin temel ilkelerinin sanal ortamda da varlığını sürdüreceği bir yapının çerçevesini çizmekte.” dedi. e-Devlet’in yapı itibarıyla devlet teşkilatını oluşturan kurumların, mevzuatın, süreçlerin ve sistemlerin oluşturduğu bütünleşik bir yapıya doğru evrildiğini de vurgulayan Tancan, devlet-vatandaş ilişkisinin daha etkileşimli bir noktaya ilerlediğini söyledi. Bu bilinç ve motivasyonla dijital dönüşüm sürecinde yapay zekâ başta olmak üzere, yenilikçi teknolojilerin kullanımıyla Dijital Türkiye’yi inşa etme çalışmalarını sürdüreceklerinin altını çizen Tancan, e-Devlet Kapısı’nın gelişimini devam ettirmesi için hep birlikte çalışmaya devam edeceklerini söyledi.

-Prof. Dr. Yüksek: “Türksat'ın e-Devlet Vizyonunu Yeniledik”

Türksat Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Kemal Yüksek, e-Devlet Kapısı'nın 16 yıl önce hizmete açıldığını ve bu önemli vizyonun şu an geldiği noktaya bakıldığında çok iyi bir karar olduğunun ortaya çıktığını söyledi. Dijital Dönüşüm Ofisi liderliğinde ve Türksat'ın teknik desteği ile e-Devletin faaliyetlerini yürütmekte olduğunu ifade eden Yüksek, "Türksat, bu anlamda e-Devlet vizyonunu ve misyonunu yeniledi. Son dönemde Türksat'ın kamu bilişim çözümü noktasında çok önemli bir fırsatı olduğunu ve ülkemizin bu fırsatı kaçırmaması gerektiğini ortaya koyduk." dedi.

-“Artık e-Devlet Kapısı'nı Bir Ürün Olarak Göreceğiz”

e-Devlet Kapısı'nın hizmete girmesi sonrasında bu hizmetin bir ürün olarak görülmediğini ve sadece kurumların ve vatandaşların hizmete kolay ulaşmasını sağladığını anlatan Yüksek, "Artık e-Devlet Kapısını aynı zamanda bir ürün olarak göreceğiz. Birçok devlet hizmetini sunuyor ve şu an çok önemli fonksiyonları var. Ancak daha yapacak onlarca yeni iş var. Ve bu noktada Türksat'ı kamu bilişim çözümleri ve dijitalleşme noktasında dünyanın en büyük kamu bilişim şirketi hâline getireceğiz." diye konuştu. 

-“Dijitalleşmenin Anahtarı e-Devlet”

Yüksek, dünya konjonktürünün de geldiği noktayı değerlendirmek gerektiğinin altını çizdi. e-Devlet Kapısı'nın Türkiye'yi Avrupa'da birçok ülkenin önüne geçirmiş durumda olduğunu vurgulayan Yüksek, "Sayın Cumhurbaşkanımızın vizyonu ile doğru orantılı olarak Büyük Türkiye idealini yakalayacağız. Bunun anahtarının dijitalleşme olduğunu biliyoruz. Dijitalleşmenin anahtarı da e-devlet." dedi.

-Atalay: “e-Devlet Kapısı'nı Akıllandıracağız”

Türksat Genel Müdürü Ahmet Hamdi Atalay ise e-Devlet Kapısı'nın 2008 yılında hizmete başladığında Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nda olduğunu anımsatarak, "Bugün geldiğimiz noktayı düşündüğümüzde bu durumu hayal bile edemezdik. Şu anda her yaş grubundan insan bu hizmeti kullanıyor. Hatta en yoğun kullanan grup, 40 yaş üstü grup." dedi. 16 yıllık süreç sonunda artık çok fazla sayıda hizmetin e-Devlet Kapısı tarafından verildiğine işaret eden Atalay, "Artık çok sayıda veriye de ulaşılıyor. Bundan sonraki süreçte bu hizmete daha fazla akıl katacağız. Artık vatandaş e-Devlet Kapısı'na girdiğinde ne istediğini söylesin ve istediği otomatik gelsin. Daha akıllı, entegre ve hızlı bir sistem olması için Türksat olarak çalışacağız." diye konuştu. 

-“e-Devlet Kapısı Altyapısını İhraç Edeceğiz”

DDO ile Türksat'ın e-Devlet Kapısı'nda çok uyumlu bir şekilde çalıştığını belirten Atalay, "Bu uyumun bu şekilde devam edeceğinden şüphem yok. Şu anda Türksat olarak bir reorganizasyon çalışması sürecindeyiz. Bu kapsamda bir genel müdür yardımcımızı e-Devlet ile görevlendirdik ve bu organizasyon yapısını kurduk. Bu e-Devlet'e verdiğimiz önemin bir sonucu. Bu yöndeki vizyonumuzun iki önemli sonucu olacak. e-Devlet'e akıl katma ve ikincisi de başka yerlere ihraç etmek. Bu bir ürün artık ve bu hizmeti başka yerlere ihraç edeceğiz. KKTC'de yapıyoruz. Türkiye ve KKTC'den edindiğimiz deneyimi ihtiyaç olan her yere ihraç edeceğiz." dedi. Atalay, 66 milyon kişinin kullandığı ve saha deneyimi büyük olan e-Devlet Kapısı'nın eşine az rastlanır olduğunun altını çizerek, başta DDO olmak üzere tüm paydaşlarla gelecek dönemde çok daha yakın çalışmayı planladıklarını vurguladı.