Engelsiz e-Devlet Kapısı binlerce engelli vatandaşın talebine yanıt verdi

Buradasınız

Kamu hizmetleri kapsamında her yıl milyonlarca vatandaşın elektronik ortamda işlem yaptığı e-Devlet Kapısı, engelli vatandaşlar için de engelsiz bir uygulama olarak kullanılıyor. İşitme ve konuşma engelli binlerce kullanıcı, uygulamaya görüntülü olarak bağlanarak işlemlerini gerçekleştirebiliyor.

Türkiye genelinde 43 milyon kullanıcıya sahip e-Devlet Kapısı, her yıl vatandaşlara oturdukları yerden mobil cihazlar ve bilgisayarlar aracılığıyla milyonlarca işlem yapmaya imkân sağlayarak, hem kolaylık hem de zamandan tasarruf sağlıyor. Onlarca işlemin saniyeler içinde gerçekleştirilebildiği uygulama kapsamında toplumun ortalama yüzde 8’ini oluşturan engelli vatandaşlar da unutulmadı.

Görme ve işitme engelli binlerce kişi, 2015 yılından itibaren yapılan düzenlemeyle engelli vatandaşların kullanımına uygun olarak faaliyet gösteren uygulamayı düzenli olarak kullanmaya başladı. Geçtiğimiz günlerde Gerçekleştirilen Engelli ve Yaşlılarda Dijital Dönüşüm Sempozyumu’nda Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanı Zehra Zümrüt Selçuk, Engelsiz e-Devlet Kapısı uygulaması üzerinden işitme engelli bir vatandaşın çağrısına yanıt vererek hizmet dökümü talebini gerçekleştirmişti.

Engelli kullanıcıları işaret dili bilen çalışanlar karşılıyor

Kamu hizmetlerinin elektronik ortamda alınabilmesine imkân sağlayan Engelsiz e- Devlet Kapısı uygulaması, binlerce engelli vatandaşın yüzünü güldürüyor. Engelsiz Çağrı Merkezi projesi ile dezavantajlı vatandaşları, işaret dili bilen e-Devlet Çağrı Merkezi çalışanlarıyla görüntülü olarak görüşme imkânına kavuşturan Engelsiz e-Devlet Kapısı uygulaması dâhilinde sunulan bilgi ve hizmetler, kullanıcının sahip olduğu cihaz, yazılım ve fiziksel kısıtlamalardan bağımsız olarak en geniş kullanıcı kitlesine hitap edecek şekilde hazırlandı.

“Hizmetlere emek ve zaman kaybetmeden diğer vatandaşlar gibi ulaşabiliyorum”

Uygulamanın engelli vatandaşların hayatını kolaylaştırdığını, zaman tasarrufu ve konfor sağladığını belirten Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’nda Uzman Yardımcısı olarak görev yapan Zabit Kılıç, şunları söyledi:

Engelsiz e- Devlet’te diğer vatandaşların ulaştığı tüm bilgilere engelli vatandaşlarda ulaşabiliyor. Bu çalışma bu anlamda faydalı oldu bize. Nasıl ki bir hizmeti normal bir vatandaş evden çıkmadan alabiliyorsa, engelli bir vatandaşta aynı şekilde bu hizmetten yararlanma hakkına sahip. En çok talep yine normal vatandaşların talep ettiği hizmetler oluyor. Çalışan engelliler maaş bordrolarını sorguluyor ya da askerlik durum belgesine ihtiyacı varsa onu sorguluyor. Araç plakasına yazılan trafik cezasını sorguluyor. Neye ihtiyacı varsa onu sorgulayabiliyor. Ben de engelli birisi olarak hayatımı şöyle kolaylaştırdı. 9- 6 çalıştığım için gerekli belgelerimi gerekli kuruluşlardan alma imkânım olmuyor. Bu anlamda e-Devlet Kapısı üzerinden sunulan bir hizmetlere zaman kaybetmeden diğer vatandaşlar gibi ulaşabiliyorum.

“e- Devlet üzerinde 4 bin 844 hizmet var”

Uygulama ile bugüne kadar binlerce vatandaşın talebinin yanıtlandığını belirten Türksat Bilişim Müşteri İlişkileri Direktörü Mustafa Çiçek ise şöyle konuştu:

e-Devlet Çağrı Merkezimiz 7 Mayıs 2009 tarihinden bu yana hizmet vermektedir. İlk aşamada, e-Devlet Kapısı, sadece normal bireyler tarafından kullanılabiliyordu. Biz daha sonra bu projeyi işitme engellilerin de kullanabileceği bir hâle getirmek istedik. Sosyal sorumluluk projemiz kapsamında, engelli vatandaşlarımızın devlet işlerini yaparken yaşadığı sıkıntıları görüntülü olarak çağrı merkezimize iletip görüntülü olarak hizmet alacakları şekilde ‘e-Devlet Kapısı’nda engel yok!’ diyerek 8 Temmuz 2015 tarihi itibarıyla devreye aldık. e-Devlet Kapısı üzerinde 4 bin 844 hizmet var.

20 bin engelli mobil uygulamadan erişim sağladı

İşitme engellilerden yıllık 3 bin çağrı alındığını ve 120 saniyede istedikleri bilgiye ulaşabildiklerini sözlerine ekleyen Çiçek, şunları da bildirdi:

e-Devlet Çağrı Merkezimize ise yıllık bir milyon civarında çağrı geliyor. İşitme engelli vatandaşımız çağrı merkezine görüntülü olarak bağlandıktan sonra vatandaşımızın yaşadığı sorunla ilgili 120 saniye içinde çözüm sağlanıyor. Normal bireylerin e-Devlet Kapısı üzerinden yapacağı iş ve işlemleri işitme engelli vatandaşlarımız da yapabilir hâle geldi. Resmi tatiller ve hafta sonu hariç, sabah 08:00 - akşam 18:00 saatleri arasında hizmet vermekteyiz. Bu hizmet web üzerinden devreye alındıktan sonra Dünya’ya baktığımızda, ülkemize baktığımızda cep telefonunun çok yoğun şekilde kullanıldığını gördük. İşitme engelli vatandaşlar ise normal bireylere göre daha çok mobil kullanıyorlar. Biz de bu ihtiyaçtan yola çıkarak 2015 yılında aldığımız hizmeti Temmuz 2018 yılı itibarıyla da mobil uygulama üzerinden devreye aldık. Bugüne kadar toplamda 20 bin civarında bir yükleme oldu ‘e-Devlet Kapısı’nda Engel Yok!’ projemizle ilgili olarak. İnşallah bu hizmeti işitme engelli vatandaşlarımız kullanır ve fayda sağlar diye düşünüyorum.

Engelsiz e-Devlet Kapısı ile engelli bireyler, çağrı merkezindeki işaret dili bilen uzmanlara canlı olarak bağlanıp, e-Devlet Kapısı ile ilgili tüm sorularına yanıt alabiliyor. Bu sistemi kullanabilmek için bilgisayarda kamera ve mikrofon bulunması ve Adobe Flash Player eklentisinin yüklü olması gerekiyor.